Ogólnopolskie Czasopismo Budowlane nr 54

Szanowni Państwo, 27. edycja Konkursu „Modernizacja Roku & Budowa XXI wieku” jest jak zderzenie małych i dużych cząstek we wszechświecie, z których rodzą się gwiazdy, a kto wie, może i planety. Najlepiej ten proces widać z perspektywy planetarium w Chorzowie, w Grodzisku Mazowieckim czy z obserwatorium astronomicznego w Puławach. Każde z nich jest ważne, lecz ujęte w różnej perspektywie - globalnej lub lokalnie istotnej dla małej społeczności. Tak jak Skysawa w Warszawie i budynek biurowca w Sulęcinie. Wszystkie te realizacje są potrzebne i uzupełniają się, tworząc Polskę nowoczesną, gdzie jakość wygrywa z prowizorycznymi rozwiązaniami. Inne kraje mogą brać z nas przykład, jak budować, w jaki sposób stosować szkło, stal, beton i łączyć je w nowoczesne bryły. A już szczytem osiągnięć jest zbudowanie symbiozy tych nowoczesnych wyrobów z substancją zabytkową obiektów. Dziś, podczas Gali ogłoszenia wyników i wręczenia nagród w Konkursie, a także w katalogu pokonkursowym, widać najlepiej osiągnięcia inwestorów, wykonawców i architektów w postaci małych i dużych realizacji z całej Polski. 535 obiektów tegorocznej edycji, z czego 91 w Finale Konkursu to liczby, z których bez problemu można pokusić się o wyciągnięcie syntetycznego obrazu zmian zachodzących w Polsce w zakresie budownictwa. Dla mnie jest to obraz operatywności polskich samorządów, inwestorów, którzy potrafią zdobyć środki na inwestycje i realizować założone cele. Te z kolei zaspokajają potrzeby mieszkańców. Obraz doskonałej jakości wykonawstwa i pomysłowości architektów. Obraz Polski aktywnej, rozwijającej się, inspirującej dla zagranicznych obiektów. 27. edycja i rok 2023 to czas specjalnych jubileuszy naszych Partnerów, którzy towarzyszą nam i wspierają Konkurs od lat. Mam tu na myśli Zamek Królewski w Warszawie, który obchodzi 50-lecie odbudowy oraz 70-lecie Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk” im. Stanisława Hadyny. Te dwie instytucje pokazują, jak kultura ściśle związana jest z budownictwem, na pozór techniczną branżą, ale czy tak jest w istocie? Bez obiektów i infrastruktury, każda z tych instytucji nie mogłaby prezentować w pełni swoich osiągnięć czy realizować kulturalnej misji. Zespół „Śląsk” bez wspaniałej siedziby w Pałacu w Koszęcinie nie mógłby przygotowywać się do kolejnych występów czy szkolić młodych adeptów tańca i śpiewu, natomiast Zamek Królewski sam w sobie jest symbolem odbudowy. W tym roku do grona naszych Partnerów dołączyła kolejna znacząca instytucja, dla której rewitalizacja przestrzeni i obiektów jest równie ważna, mająca ścisły związek z polską kulturą, a raczej będąca jej częścią. To Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie. Dzięki nawiązaniu współpracy, będziemy mogli przez cały październik prezentować Laureatów Konkursu w Galerii Plenerowej przy ul. Agrykola w Łazienkach Królewskich. Te trzy marki są tożsame z ideami Konkursu. Stanowią podwaliny polskiego dziedzictwa materialnego i stanowią przykład, jak chronić dorobek minionych pokoleń. Jednak Konkurs nie tylko chroni, ale również kumulując i prezentując najlepsze rozwiązania budowlane z całej Polski, co roku, przez 27 lat, jest tak jak nowoczesne muzeum, galeria. Przypomina, podtrzymuje, zapisuje, opisuje, bada zmiany kulturowe dziedzictwa materialnego Polski. Inwestorzy, budowlańcy, architekci zgłaszając swoje obiekty, swoje dzieła jak obrazy do galerii, budują wspólne dziedzictwo kultury materialnej naszego kraju. Jestem przekonany, że to dziedzictwo doskonałej jakości już spotyka swoich naśladowców w Europie i na świecie. Jako organizatorzy Konkursu będziemy wspierać ten proces eksportu i budowania polskiego dziedzictwa materialnego bez kompleksów, a kto wie, w niedługim czasie wykreowania własnego, polskiego mianownika w budownictwie.

W numerze miedzy innymi listy skierowane do Organizatorów Konkursu Modernizacja Roku & Budowa XXI w. oraz Uczestników Gali Ogłoszenia i Wręczenia Nagród 27 edycji Konkursu:  
1) Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka,
2) Piotra Uścińskiego sekretarza Stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii 
3) rozmowa z Główną Inspektor Nadzoru Budowlanego Dorotą Cabańską
4) rozmowa z prof. Wojciechem Falkowskim Dyrektorem Zamku Królewskiego w Warszawie
5) rozmowa z Marianną Otmianowską Dyrektor Muzeum Łazienki Królewskie
6) rozmowa z Zbigniewem Cierniakiem Dyrektorem Zespołu Pieśni i Tańca "Śląsk"

Przeglądaj online