
Modernizacja stanowiska przeładunkowego w Gdańsku
W związku ze znaczącą w ostatnich latach zmianą dróg oraz sposobu zaopatrzenia kraju w ropę i produkty ropopochodne, przeładunki tych surowców, dostarczanych drogą morską, uległy znacznemu wzrostowi. Dostosowanie się do nowych uwarunkowań było nieuchronne.
Ilość obsługiwanych w bazach paliw tankowców oraz ich fizyczne parametry również się zwiększyły. W celu zachowania bezpieczeństwa obsługi statków na stanowiskach przeładunkowych przy niesprzyjających warunkach pogodowych wymagane jest utworzenie nowych lub modernizacja istniejących sztormowych linii cumowniczych. Właśnie tym celom służy zrealizowane zadanie modernizacyjne, polegające na budowie czterech dodatkowych pachołów - o uciągu 90 ton każdy - w sztormowej linii cumowniczej jednego ze stanowisk przeładunkowych.
To stanowisko powstało w lach 70. XX wieku jako nabrzeże o konstrukcji skrzyniowej, składające się z ciągu dużych prefabrykowanych żelbetowych skrzyń, posadowionych na specjalnie przygotowanym podłożu morskiego dna. Długość stanowiska wynosi 300 m, a głębokość dna przy nabrzeżu jest około 10 m.
Zgodnie z projektem proces modernizacyjny polegał na instalacji czterech dodatkowych pachołów w już istniejącej „starej” linii sztormowej, które mają zapewnić bezpieczny postój i obsługę statków w przypadku trudnych i niekorzystnych warunków pogodowych.
Głównymi etapami robót przy wykonaniu zadania w każdym z czterech punktów posadowienia nowych pachołów cumowniczych ZL-90 było wykonanie wykopów do żelbetowych skrzyń nabrzeża o głębokości do ok. 2,5 m. Skucie ścian po obwodzie skrzyń na głębokość około 0,6 m. Wykonanie korekty miejsca posadowienia fundamentów pachołów zgodnie z rzeczywistym usytuowaniem skrzyń nabrzeża. Zabezpieczenie istniejących instalacji podziemnych w miejscach wykopów. Usunięcie gruzu, wyrównanie i przygotowanie podłoża do ułożenia betonu podkładowego. Ułożenie betonu podkładowego oraz wykonanie zbrojenia części fundamentu pachoła związanej bezpośrednio ze skrzynią stanowiącej fragment nabrzeża. Montaż elementów kotwiących pachoł ze zbrojeniem fundamentu. Montaż szalunków dookoła zazbrojonej części fundamentu i betonowanie dolnej części „bloku” fundamentowego.
Następnie - wykonanie zbrojenia dolnej części fundamentu nad ułożonym betonem. Zaszalowanie zbrojenia i betonowanie górnej części fundamentowego bloku pachołowego wraz z zamontowanym pachołem. Demontaż szalunków, zabezpieczenie betonu powłoką hydroizolacyjną. Na koniec zasypanie wykopu wraz z zagęszczeniem refulatu. Odtworzenie nawierzchni dookoła każdego pachoła (beton, asfalt lub warstwa roślinna).

I: Naftoport Sp. z o.o. Przedsiębiorstwo Przeładunku Paliw Płynnych Gdańsk
I: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A.
W: GT Poland Ltd. Sp. z o.o. Gdańsk
A: Pracownia Projektowa Budownictwa
Hydrotechnicznego Aquaprojekt Sp. z o.o. Gdańsk
Ilość obsługiwanych w bazach paliw tankowców oraz ich fizyczne parametry również się zwiększyły. W celu zachowania bezpieczeństwa obsługi statków na stanowiskach przeładunkowych przy niesprzyjających warunkach pogodowych wymagane jest utworzenie nowych lub modernizacja istniejących sztormowych linii cumowniczych. Właśnie tym celom służy zrealizowane zadanie modernizacyjne, polegające na budowie czterech dodatkowych pachołów - o uciągu 90 ton każdy - w sztormowej linii cumowniczej jednego ze stanowisk przeładunkowych.
To stanowisko powstało w lach 70. XX wieku jako nabrzeże o konstrukcji skrzyniowej, składające się z ciągu dużych prefabrykowanych żelbetowych skrzyń, posadowionych na specjalnie przygotowanym podłożu morskiego dna. Długość stanowiska wynosi 300 m, a głębokość dna przy nabrzeżu jest około 10 m.
Zgodnie z projektem proces modernizacyjny polegał na instalacji czterech dodatkowych pachołów w już istniejącej „starej” linii sztormowej, które mają zapewnić bezpieczny postój i obsługę statków w przypadku trudnych i niekorzystnych warunków pogodowych.
Głównymi etapami robót przy wykonaniu zadania w każdym z czterech punktów posadowienia nowych pachołów cumowniczych ZL-90 było wykonanie wykopów do żelbetowych skrzyń nabrzeża o głębokości do ok. 2,5 m. Skucie ścian po obwodzie skrzyń na głębokość około 0,6 m. Wykonanie korekty miejsca posadowienia fundamentów pachołów zgodnie z rzeczywistym usytuowaniem skrzyń nabrzeża. Zabezpieczenie istniejących instalacji podziemnych w miejscach wykopów. Usunięcie gruzu, wyrównanie i przygotowanie podłoża do ułożenia betonu podkładowego. Ułożenie betonu podkładowego oraz wykonanie zbrojenia części fundamentu pachoła związanej bezpośrednio ze skrzynią stanowiącej fragment nabrzeża. Montaż elementów kotwiących pachoł ze zbrojeniem fundamentu. Montaż szalunków dookoła zazbrojonej części fundamentu i betonowanie dolnej części „bloku” fundamentowego.
Następnie - wykonanie zbrojenia dolnej części fundamentu nad ułożonym betonem. Zaszalowanie zbrojenia i betonowanie górnej części fundamentowego bloku pachołowego wraz z zamontowanym pachołem. Demontaż szalunków, zabezpieczenie betonu powłoką hydroizolacyjną. Na koniec zasypanie wykopu wraz z zagęszczeniem refulatu. Odtworzenie nawierzchni dookoła każdego pachoła (beton, asfalt lub warstwa roślinna).

I: Naftoport Sp. z o.o. Przedsiębiorstwo Przeładunku Paliw Płynnych Gdańsk
I: Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A.
W: GT Poland Ltd. Sp. z o.o. Gdańsk
A: Pracownia Projektowa Budownictwa
Hydrotechnicznego Aquaprojekt Sp. z o.o. Gdańsk