Bezpiecznie i komfortowo

W roku 2024 rozbudowano drogę powiatową nr 1129C relacji Sępólno Krajeńskie - Nowy Dwór – Więcbork na odcinku o długości 3,291 km. Była to największa inwestycja Powiatu Sępoleńskiego ostatnich lat, możliwa dzięki dofinansowaniu z Programu Inwestycji Strategicznych Polski Ład.
Droga publiczna kategorii powiatowej nr 1129C komunikuje między sobą miejscowości Sępólno Krajeńskie i Więcbork, które są jednocześnie siedzibami gmin, pełniąc drugorzędną rolę w lokalnym układzie drogowym. Dla mieszkańców miejscowości i wiosek przy niej zlokalizowanych tj. Kawli i Nowego Dworu pełni jednak ważną funkcję drogi dojazdowej, stanowiąc podstawowy szlak komunikacyjny na połączeniu z pozostałą siecią drogową.
Przed modernizacją droga posiadała nawierzchnię bitumiczną, w bardzo złym stanie z wąską jezdnią szerokości około 3,50 m bez wyodrębnionych poboczy i z bliskim sąsiedztwem skarp wykopów na obszarze leśnym. Na przewidzianym do rozbudowy odcinku drogi zlokalizowane były dwa skrzyżowania. Liczne dziury oraz oberwane pobocza były zmorą kierowców i innych uczestników ruchu. Brak chodnika spędzał sen z oczu rodzicom, których dzieci pieszo, bądź rowerami pokonywały drogę do szkoły.
W związku ze złym stanem nawierzchni i zagrożeniem dla bezpieczeństwa ruchu drogowego rozbudowa drogi stała się koniecznością. Po wyłonieniu zwycięzcy w przetargu przystąpiono do prac. Po rozbudowie droga zyskała całkowicie nową nawierzchnię bitumiczną oraz zupełnie nowy przebieg na odcinku około 400 m z pominięciem istniejącego wiaduktu kolejowego, który ze względu na swoją wysokość powodował ograniczenia w ruchu pojazdów. Ponadto mała szerokość jezdni pod nim nie pozwalała na bezpieczne ominięcie się pojazdów. Nowy przebieg drogi wyeliminował zagrożenia w ruchu drogowym oraz umożliwił dojazd pojazdów wielkogabarytowych do miejscowości zlokalizowanych przy trasie, po której przebiega droga. W następstwie rozbudowy zmianie uległ dopuszczalny nacisk pojedynczej osi pojazdu. Po rozbudowaniu drogą mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 115 kN (uprzednio max 80 kN).
Dokonano poszerzeń istniejącej jezdni, zwiększając tym samym bezpieczeństwo i komfort kierowców. Wybudowano ciąg pieszo – rowerowy o nawierzchni utwardzonej z masy bitumicznej, oraz częściowo z kostki brukowej, która znacząco poprawiła ochronę pieszych uczestników ruchu oraz rowerzystów. W celu poprawy bezpieczeństwa powstały aktywne przejścia dla pieszych, do których doświetlenia
zastosowano lampy hybrydowe. Lampy te oświetlają również częściowo miejscowość Witunia.
W ramach rozbudowy drogi powiatowej przebudowano skrzyżowania z drogami publicznymi, dostosowując je do wymogów technicznych. Skrzyżowanie z drogą gminną nr 20207 C w m. Witunia zostało wybudowane jako czterowlotowe tzw. rondo pinezkowe z przejezdną wyspą centralną wykonaną z betonu zbrojonego strukturalnie, którego celem było usprawnienie ruchu oraz ułatwienie przejazdu dużym pojazdom.
Prace objęły swym zakresem również roboty branży sanitarnej i elektrycznej, m. in wykonanie zlewni wód opadowych, przebudowę sieci wodociągowej, kolektora sanitarnego (tłocznego) oraz przebudowę linii niskiego napięcia. W ramach rekompensaty straty dla środowiska
naturalnego za wycięcie drzew znajdujących się przy drodze dokonano nowych nasadzeń - ponad 300 szt. drzew a także zamontowano budki lęgowe dla nietoperzy.
Uroczysty odbiór inwestycji odbył się w październiku 2024 r.

I: Zarząd Drogowy w Sępólnie Krajeńskim
W: P.P.U.H. "HURT-TRANS KAWIKO" Władysław Szyling Więcbork
A: Dariusz Kędziora