Prof. dr hab. Maria Lewicka, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Jest kilka powodów, dla których inwestycja - zmodernizowany budynek byłej Akademickiej Przychodni Lekarskiej, znajdujący się we wschodniej części kampusu Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu- zasługuje na uwagę. Przede wszystkim ze względu na jej partycypacyjny charakter: od lipca 2017 byliśmy w niej obecni nieprzerwanie - od pierwszego projektu inż. Macieja Kurasa, przez kolejne, w zasadzie cotygodniowe spotkania z pracownią architektoniczną Archimedia, przez stałą kontrolę procesu wykonania i współpracę z wykonawcami, aż po – realizowaną przez naszych studentów - ocenę budynku po zasiedleniu. Dlatego odbierając gotowy budynek nie było tak częstego, jak w przypadku wielu innych inwestycji, okrzyku „ ale myśmy tego nie chcieli”. Partycypacja przyszłych użytkowników w procesie projektowania budynków uniwersyteckich jest nadal u nas niezwykle rzadkim zjawiskiem.

Po drugie inwestycja warta jest uwagi ze względu na efekt. Naszym zdaniem jest to bardzo udana adaptacja budynku w stylu późnego modernizmu do nowej funkcji i zupełnie nowych czasów, przy zachowaniu historycznej ciągłości miejsca, a równocześnie stworzeniu klimatycznego miejsca, w którym dobrze czują się wszyscy jego użytkownicy. Było to możliwe dlatego, że oryginalny budynek Akademickiej Przychodni Lekarskiej został bardzo ciekawie zaprojektowany przez architekta Zenona Buczkowskiego, co dało duże pole do popisu autorowi koncepcji przebudowy inż. Maciejowi Kurasowi. Modernizm nie zawsze kojarzy się z genius loci – w tym przypadku wydaje się, że udało się nam ten efekt osiągnąć.

I wreszcie po trzecie, przyroda i wymiar ekologiczny. Budynek jest położony w lesie, w otoczeniu naturalnej zieleni, natura wchodzi do budynku i harmonijnie z nim się łączy. Nie wycinamy drzew, nie strzyżemy traw, karmimy wiewiórki i okoliczne ptaki. Budynek jest energooszczędny – ma najwięcej paneli fotowoltaicznych spośród wszystkich budynków UMK. Staramy się aby to, gdzie, w jakich warunkach uczą się nasi studenci, odpowiadało treściom jakich ich uczymy. Ważnym elementem edukacji studentów psychologii na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu jest bowiem przekazywanie im troski o naturalne środowisko, a także wiedzy o tym jak ważna dla ogólnego funkcjonowania jest identyfikacja z miejscem – także miejscem studiowania.

całośc artykułu dotyczącego inwestycji wystarczy kliknąć